Short stories.

Doktersbezoek grotendeels aangeleerd.

Een Nederlander stapt gemiddeld 7 tot 8 keer per jaar naar de huisarts en zit daarmee bij de koplopers van de Europese Unie. Wel zijn er grote individuele verschillen. In sommige gezinnen gaan ouders en kinderen met de minste klachten naar de huisarts, terwijl anderen afwachten of zelf in de medicijnkast graaien. In gezinnen met veel consultaties zijn er meer gezinsleden die zeggen dat ze een slechte gezondheid hebben. ook als er geen erfelijke chronische aandoeningen bestaan. Consultatie gedrag zit in de familie, zo blijkt. Daarbij zijn het vooral de vrouwen die veel invloed uitoefenen op hun medegezinsleden. Dit komt veelal door onzekerheid bij de desbetreffende persoon. Als men niet lekker in zijn vel zit,voel je je vaker zieker dan je bent. Ook speelt zelfbewustzijn en zekerheid over jezelf een grote rol bij het constateren van eventuele ziekten die je eigenlijk niet hebt. Huisartsen hebben door deze groep mensen een veel grotere druk dan wenselijk is, waardoor de echte zieke veel minder tijd krijgen. 28 % procent van deze mensen stappen zelfs meer dan 25 keer naar de huisarts. De minister gaat onderzoeken of aan deze pratijken een halt kan worden toegeroepen.

Grapefruit in plaats van cholesterolverlagers.

Als je al jaren cholesterolverlagers hebt gebruikt en het cholesterolpeil op een goed niveau is en blijft, dan kan je ook overstappen op grapefruit. Grapefruit is één van de gezondste vruchten die er zijn, vooral de rode variant. In de rode grapefruit zitten stoffen die een gunstige invloed hebben op de hoogte van het cholesterolpeil. Onderzoek heeft aangetoond dat één rode grapefruit per dag een gunstige invloed heeft op je waarden. Natuurlijk zijn er wel een paar voorwaarden aan verbonden zoals, niet roken, ;een hoge bloeddruk en verder een gezonde levensstijl. Voor mensen die lijden aan familiaire hypercholesteromie gelden heel andere regels.

Visoliecapsules.

In veel reclames worden visoliecapsules aangeprezen als het middel tegen hart-en vaatziekten. Echter, verse vis heeft altijd de voorkeur boven capsules. Twee keer per week verse vis, waarvan één maal vette vis is goed voor hart- en bloedvaten maar ook voor de hersenen, gewrichten en het immuunsysteem. Bovendien zijn visoliecapsules behoorlijk aan de prijs terwijl verse vis bijvoorbeeld Pangafilet of Tilapiafilet bijzonder smakelijk is en absoluut niet, duur. Omega 3-vetzuren worden altijd aangeraden omdat ze zo gezond zijn.

Koffie verlaagt kans op Alzheimer.

Koffie zou beschermen tegen de negatieve effecten van cholesterol. Hierdoor wordt de kans op dementie, en met name de ziekte van Alzheimer, verlaagd. Cafeïne blijkt het beschermende bestanddeel te zijn. Cafeïne blokkeert de beschadiging die cholesterol anders zou aanrichten. Hierbij is het goed te weten dat koffie uit bijvoorbeeld een espressomachine boordevol cholesterol zit. Het is dan ook verstandiger om filterkoffie te drinken. Het papieren filter vangt namelijk het cholesterol op. Volgens onderzoekers zou één kopje koffie per dag al voldoende bescherming bieden. Tijdens het onderzoek volgden konijnen een dieet waar veel cholesterol in ,zat. Daarbij kreeg de helft ook een dosis cafeïne die gelijk staat aan één kop koffie. Deze tweede groep bleek aanzienlijk beter beschermd tegen de negatieve effecten van cholesterol. In de hersenen zit een speciale "bloed-hersenbarrière ", die de hersenen extra bescherming biedt tegen ongewenste stoffen en indringers. Deze barrière kan aangetast raken door cholesterol, waardoor het minder goed beschermt. De hersenen kunnen dan sneller beschadigd raken en daardoor ontstaat dementie.

Water helpt alleen bij een kater.

Het drinken van veel water is alleen maar goed voor een kater. Verder is het een illusie dat veel water drinken goed voor de gezondheid is. Het vormt eerder een gevaar. Veel mensen in de westerse wereld denken dat het drinken van circa acht glazen water per dag voor b.v. een gezonde huid zorgt of een goed middel is dat helpt bij een dieet of dat reinigend werkt onder de leden. Dat is volslagen onzin. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat veel water drinken goed voor de mens is. Het is een misvatting en wordt bevorderd door bedrijven die mineraalwater willen verkopen. Er zit namelijk meer dan voldoende water in de gewone maaltijden die een mens tot zich neemt. Daarbij drinkt de westerse mens veel koffie en thee. De mineraalwaterfabrikanten beweren echter dat koffie, thee, frisdrank of bier niet meetellen. Is dit soms geen vocht? Veel water is gevaarlijk b.v. voor hardlopers die steeds vaker als gevolg van watervergiftiging ineenzakken. Het kan ook leiden tot een tekort aan , zout in het lichaam. Natuurlijk moet de mens soms aanvullend vocht tot zich nemen, maar dat mag nooit meer zijn dan anderhalve liter per dag en daarbij moet dan wel voldoende beweging zijn. I Het beste vocht in Nederland voor iemands lichaam is ons eigen drinkwater omdat dat van goede kwaliteit is en er geen calorieën inzitten.