| Omega 3 helpt niet |
|
|
|
| Geschreven door de redactie | |
| zondag, 05 september 2010 00:56 | |
|
Verschillende sportmaatjes hebben de afgelopen jaren deelgenomen aan het "margarine-onderzoek". De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels bekend.
Een voedingspatroon met extra omega-3-vetzuren kan niet voorkomen dat mensen die al eerder een hartinfarct hebben gehad opnieuw ernstige hart- of vaatklachtenEr is dan ook geen reden om de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad op dit punt aan te passen. Dat maakt hoogleraar Volksgezondheidsonderzoek Daan Kromhout van de Wageningen Universiteit vandaag op een Europees congres voor cardiologen in Stockholm bekend. Academie-hoogleraar Kromhout onderzocht tien jaar lang onder bijna vijfduizend patiënten of omega-3-vetzuren inderdaad zo'n beschermend effect hebben als wordt geclaimd. Het onderzoek, gesteund door de Nederlandse Hartstichting en het Amerikaanse National Institutes of Health, is uniek en wereldwijd toonaangevend. Vis Behalve hart- en vaatziekten worden Alzheimer, reuma, psoriasis en depressie onder meer genoemd. Nooit eerder was echter gezocht naar het oorzakelijk verband tussen extra omega-3-vetzuren en eventueel afnemen van klachten. Margarine Bewijs Het plantaardige vetzuur alfa-linoleenzuur bleek de klachten van vrouwelijke patiënten van 60 jaar en ouder wel met een kwart te verlagen. Ook had de helft van de oudere diabetespatiënten baat bij extra inname van visvetzuren.
|
|
| Laatst aangepast op zondag, 05 september 2010 09:09 |



